notacinta ALLAH

akan AKU palingkan dari tanda-tanda (kekuasaanKU) orang-orang yang menyombong di atas muka bumi tanpa alasan yang benar. Kalaupun mereka melihat tanda-tanda(kekuasaanKU), mereka tetap tidak akan beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat kepada jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tetap (tidak) menempuhnya. Yang demikian adalah kerana mereka mendustai ayat-ayat Kami dan mereka selalu lengah terhadapnya

( 9: 146)

Monday, July 2

the sixth things

assalammualaikum!

alhamdulillah, i'm here again .. :D

okay, kali ni jom dengar cerita pasal tajuk kat atas mentioned tu! and boleh laa ambik iktibar sesama :)

insyaALLAH ..





6 perkara yang Allah sembunyikan 

1. Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
2. Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
3. Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
4 Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
5. Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima   waktu).
6. Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalam semua      hari.




okay, kalau nak lihat six things mentioned above, masyaALLAH rasa macam .... *akupontaktaunakkata* . speechless . 

kita, as a human ni , walau sebesar kawah gunung sekali pun kita berbuat dosa , and kita bertaubat pada DIA ,  insyaALLAH HE will forgive us. He will forgive us. He will forgive us . Sungguh, ALLAH tu maha Baik . 

mesti pernah dengar about one story ni pasal seorang hamba ALLAH zaman dahulu kala , yang dah bunuh 99 or 100 orang manusia  (aku tak sure between those two ,  asif). dan dia mati dalam keadaan tak sempat bertaubat (tapi hati dia memang menjurus ke arah tu) sebab ahli-ahli Islamik yang dia jumpa semua kata ALLAH tak akan ampunkan dosa dia sebab dah bunuh ramai orang, except the last one. Ahli bijak pandai tu suruh dia pergi ke satu kota berjumpa si alim yang moga-moga dapat membimbing dia ke pangkal jalan , tapi dia ditakdirkan mati sebelum sampai ke sana . Then , sebab jarak perjalanan dia lebih memihak ke arah kota untuk mencari orang alim tu, dia diampunkan dosanya . lihat! Allah itu Maha penyayang .  Allah sayang pada hamba Dia yang sentiasa berniat untuk mencari DIA . Allah sentiasa sayang pada hamba- hamba DIA yang bertaubat demi mencari redha DIA .  Allah sayang golongan-golongan mereka itu. Allah sayang, sungguh !



Tengok pulak ayat ni- 


 Allah SWT berfirman yang bermaksud. 

“Wahai Jibrail, kamu telah menyembah aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.’ 
Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga.
 Maka demi kemuliaann Ku dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atas perintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.” 

 Kemudian Jibrail as berkata: “Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?” 

Lalu Allah berfirman yang bermaksud. “Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…"

masyaALLAH tingginya kasih sayang ALLAH pada kita, hambaNya yang sering lupa dan terpesong dari agama NYA .  


jom kita renungkan dan semoga dibukakan hati kita untuk setiap waktu berusaha ke arah itu .  insyaALLAH! 


astaghfirullahhalazim 




No comments: