notacinta ALLAH

akan AKU palingkan dari tanda-tanda (kekuasaanKU) orang-orang yang menyombong di atas muka bumi tanpa alasan yang benar. Kalaupun mereka melihat tanda-tanda(kekuasaanKU), mereka tetap tidak akan beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat kepada jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tetap (tidak) menempuhnya. Yang demikian adalah kerana mereka mendustai ayat-ayat Kami dan mereka selalu lengah terhadapnya

( 9: 146)

Thursday, July 26

ceritera pendek


Tajuk: Kerinduan
Penulis: Nur Alia bt Zulkifli



 Hampir  7 tahun sudah. Aku kerinduan. Terlalu ingin menatap betapa ayunya dia dengan tudungnya yang labuh menutupi segala kurniaan Allah pada wanita. Betapa rindunya untuk mendengar halus kata-katanya yang berbutirkan hadis dan kalimah Allah yang Maha Besar menemborosi ruang sempit telinga ini. Betapa terlalu berkeinginan untuk menikmati segala itu. Betapa terlalu resah malamku kerinduan terhadapnya, kerinduan yang mengingatkan pada Ilahi betapa kasih itu hanya diciptakan sesama berlainan jantina yang dipasakkan hanya  kepadaNya.  Kerana itu aku masih menanti janjiNya kerana aku yakin gadis itulah tulang rusuk kiriku.....  

 Malam ini, resahku datang lagi. Aku bukan seorang sentimental. Bukan seorang pelayan perasaan juga. Tapi, semenjak beberapa hari ini, gelisahku makin kerap bertandang melitupi ruang sanubariku. Dan, semua tentang dia. 

“Lidah yang sentiasa basah dengan alunan zikrullah adalah peneman terbaik ketika kita dalam masalah dan kekeliruan.Hanya Allah tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Zikirlah, pujalah Dia yang Agung, sesungguhnya kamu akan merasa ketenangan bagai selautan air yang tenang...”

Itu kata-katanya yang hingga kini masih tersemat kemas di mindaku. Betapa tiap patahnya membuahkan perasaan kasih kepadanya dalam diriku. Kagum. Terpesona. Sikapnya itu sukar ditemukan pada mana-mana gadis zaman millennium ini...

**************

Aku menilik-nilik  dress comel di hadapanku. Ropol-ropol pink itu pasti cantik dikenakan pada anak buahku yang hampir setahun itu. Lantas, tanganku mencapainya lalu kakiku automatic mahu bergerak ke kaunter. Saat itu, langkahku terhenti. Mataku membesar bersama lantunan jantungku yang makin tidak terkawal. Benarkah? Aku berdebat sendiri. Sehinggalah wajah itu mendekat kepadaku lantas berdiri mendepani tubuhku. Aku masih terkaku.

“Assalammualaikum Hakim Fatimi..” lembut suara itu menampar halus gegendang telingaku. Lantas aku kembali ke alam nyata. Terus tegak diriku.. 

“Waalaikummussalam...” jawabku perlahan. 

Mataku tajam menyoroti wajah di hadapanku ini. Manis wajahnya bersalutkan mekap tipis. Bajunya kelihatan terisi mengikut bentuk tubuhnya.Selendang di bahunya menambahkan lagi keindahan persalinannya. Rambutnya tersisir rapi bersama sepit-sepit kecil yang dikepil bersama. Tampak kena semuanya. Ah, penilaian pertamaku. Tapi aku masih terpaku. Ya, mungkin secara tepat, masih terkesima melihat batang tubuh di depanku ini. 

“  Awak sihat? Long time no see ,..” butir-butir kata lembut itu kembali kedengaran. 

Aku kembali beristigfar dalam hati meleraikan kejutanku. 
“ Sihat alhamdulillah. Awak macam mana?” aku bertanya kembali sambil terus mengusir jauh debaran yang masih bersisa. 

“ Saya pun sihat, syukur. Awak tengah shopping ya? Cantik dress di tangan awak tu. Really nice, emmm for your baby?” matanya menyorot baju di tanganku sambil tersenyum.

 Ya, senyum itu. Aku masih ingat. Masih segar dan sama senyumannya seperti tujuh tahun lalu. “Ini untuk  Atika Humayra, anak kak Husna...  Saja saya belikan untuk hadiah birthday dia hujung minggu ni..” balasku cuba bersifat ramah. Ah, masih sahaja rasa terkejutku menyinggah paluan hatiku.. 

I see... Da besar ke? How old is she now?? Dah lama rasanya saya tak bertemu kak Husna.. rasanya dah hampir bertahun-tahun... Saya ingatkan anak awak....” ramahnya membalas kata-kataku. Dan dia tetap mempamerkan senyum. 

“ Emm, dah nak dekat setahun... Semuanya sihat saja...” aku cuba tersenyum kembali. Kekok. Aku rasakan begitu. Sungguh, aku gembira bertemunya, tapi terkilanku masih juga mengatasi..



Hari ini, setelah seminggu kami ketemu lagi. Anjung restoran yang bercirikan kampung itu aku lewati bersamanya.Dia berseorangan. Sudah tidak seperti dahulu yang terlalu susah untuk diajak ketemu,, walau terpaksa pun, pasti ada yang menemaninya.
Rasa ketidakselesaan mejerat hatiku di kala itu.

 “ Fatimi, Fatimi... Fatimi...” panggilnya lagi.

 Ah, aku bersama lamunanku lagi. Tertangkap. Dia mengerutkan sedikit keningnya menggambarkan kehairanannya melihat diriku. Aku tersenyum. “ Awak terlalu berlainan sekarang.. Seharusnya saya amat terkejut melihat awak yang sekarang...” hamburku terus. Perasaan ingin tahuku terhadap perubahannya melantaskan tindakan itu. Dia diam. Sepuluh minit. Masih diam.
 
 Lalu aku memulakan kata-kata sekali lagi. “Mengapakah terlalu drastik perubahan awak... you’ve changed so much! Mengapa Safiyyah Aisya...” .Bebola mataku masih bergerak-gerak. Melihat reaksinya. 

 Setelah 15 minit, dia membuka kata. Aku mendengar  tiap patah yang diucapnya. Ada mutiara jernih mengalir dari tubir matanya. Semakin laju dan laju.. Aku menghulurkan sehelai tisu kepadanya. Terus sahaja dia mengelap air mata itu. Berbagai perasaan yang berbaur dalam hatiku. Aku jadi terkilan mendengar perjalanan hidupnya, aku jadi kasihan melihat rapuhnya pegangan agamanya. Hanya kerana desakan arus budaya di sana. Betapa aku sedih mendengar imannya yang begitu goyah berdepan dugaan Sang Pencipta. Aku tidak mampu melontarkan apa-apa kata sekalipun lagi. Aku hanya mampu berteleku memandang pohon-pohon kelapa meliuk lentok mengikut angin.

  Dia penasaran. Aku mengerti rasa itu dari sorot gayanya. Tapi, bibirku masih terkunci. Kelat untuk meluahkan kata-kata. “ Can’t you change ?” ujarku lama selepas itu. Dia menggeleng-geleng lemah. Aku jadi marah sendiri.  “Mengapa begitu? Awak tak yakin awak boleh berubah? Sedarlah Safiyyah... Janji Allah itu tetap akan datang. Bangunlah dari dunia sia-sia awak ini. Saya masih ingat kata-kata awak..... Manusia  jahil adalah manusia yang gemar orang lain melihat apa yang tidak sepatutnya dilihat pada dirinya..auratnya.. terutama wanita..Jahil dirinya kerana menempah dosa untuk  dirinya. Itu kata-kata awak.. Sekarang mana semua pegangan yang kukuh awak genggam selama ni?”. 

“ Siapa awak untuk menentukan jalan hidup saya? Hanya saya yang akan memilihnya so please don’t get yourself into my life...” ujarnya beremosi kembali. 

Aku mengerti. Dan merenungnya kosong. Wajah yang masih basah dengan air mata itu aku tatap, mungkin untuk kali terakhir. “ If that is what you want, okay.  Maaf. Send my regard to your family. Assalammualaikum.” Lantas kakiku ayun menuju gerbang keluar. Kecewa dengan sikapnya. Dia masih terduduk di situ. Menangis.

  ************


7 bulan sudah berlalu. Aku diarahkan berkursus di Pahang untuk satu projek besar. Kali ini aku bepergian selama hampir 3  minggu. Perasaanku terasa lain kali ini. Aku beristigfar dalam hati. Menenangkan rasa yang tidak-tidak yang rakus meratah hatiku. Progressing projek pembinaan banglo yang sedang giat dijalankan di sana makin membuahkan hasil yang baik.

“Encik Hakim,today you have an appointment with Cik Aisya from Putra Bersatu Trading. Emm apa-apa you contact Mr. Prakash about this. Okay, see you later. Assalammualaikum.” Ujar pembantuku, Fathul Akbar lewat pagi itu. Aku hanya mengangguk mengerti.

  Tepat  jam 2 petang, aku tiba di Restoran Seleksi. Aku mengambil tempat diiringi oleh seorang pelayan. Aku mengeluarkan dokumen yang perlu dan menstabilkan keletihan memandu dari site contruction tadi. 

Hello, are you deputy from Syarikat RR Enterprise?” satu suara di belakangku menegur. 
  
 Aku berdiri lalu berpusing menghadapnya. Ya Allah!!!!! Kaget rasaku. 

“ Fatimi!” jeritan kecil itu mengembalikan deriaku ke alam nyata.

 Ini bukan mimpi. Kenyataan pasti. “ Safiyyah Aisya....” tuturku perlahan. Antara dengar atau tidak.. Aku menghadiahkan senyuman. Seikhlas mungkin. Becampur baur reaksiku. Aku lantas bersikap professional. Menghalang segala gundah yang kembali hidup di hatiku. “Assalammualaikum. Tak sangka kita bertemu lagi.. Silakan..” ujarku mempersilakan duduk. Terus aku membuka perbincangan walau masih ada rasa terkejut itu singgah. 

  Usai setelah sejam setengah berlalu. “Err Fatimi, boleh kita berborak sebentar? Atau awak kejar masa? ” patah katanya menghentikan langkahku yang baru kumulai. 

“Emm sure. Saya pun dah free sebenarnya ni,” balasku seketika kemudian. Aku kembali duduk. Tapi bukan atas urusan rasmi kali ini. 

“Maafkan saya kerana mencuri masa awak sebentar. Cuma saya ingin berterima kasih pada awak.” Manis dia tersenyum seperti beberapa tahun lepas. 

“ For?”

“ Kerana awak telah berjaya menyedarkan saya. Terlalu banyak dosa yang telah saya cipta atas kebodohan saya.. Saya telah menemui kembali sinar yang lama sudah tidak bercahaya dalam hati saya. Sinar Ilahi. Alhamdulillah. Mujur saya sempat menemukan sinarNya sebelum ajal datang merenggut nyawa saya.” Bicaranya lantas mengkhabarkan  susur hidupnya dalam menemui cahaya Ilahi.

 Syukur. Aku gembira melihat perubahannya. Dia kelihatan cantik sekali dengan tudung litupnya. Seperti suatu masa dulu. “Alhamdulillah. Allah telah membuka pintu hati awak, Safiyyah. Saya bersyukur.” Aku tersenyum. 

 Dan dia kembali senyum. Seperti dulu.. Senyuman yang aku rindu..Ada maksud lain di situ yang mengusik perasaanku. Aku kembali tersenyum. 

************ 


Ya Allah, terima kasih atas rindu yang kembali bertaut ini. Hanya berpasakkan padaMu kasihku padanya, Safiyyah Aisya. Dia tersenyum malu saat renungan mataku menikam matanya menggambarkan kasih yang kurasa dalam lautan kasihNya..

 Mungkin inilah yang dinamakan jodoh... 




# cerpen ini aku karang ketika aku mengisi lapangan waktu sekolahku beberapa tahun lepas. seingat aku sehabis SPM rasanya. 
aku suka menulis. aku sangat menyukainya.dan ini hanya untuk suka-suka. 
sebarang ketidakwajaran kata dipohon kemaafan. 



tetiba rasa rindu
 membuak untuk 
mencoret kembali 
di laman penulisan ini...

   

No comments: