notacinta ALLAH

akan AKU palingkan dari tanda-tanda (kekuasaanKU) orang-orang yang menyombong di atas muka bumi tanpa alasan yang benar. Kalaupun mereka melihat tanda-tanda(kekuasaanKU), mereka tetap tidak akan beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat kepada jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tetap (tidak) menempuhnya. Yang demikian adalah kerana mereka mendustai ayat-ayat Kami dan mereka selalu lengah terhadapnya

( 9: 146)

Saturday, June 9

kahwin

tajuk di atas merupakan perkara yang sedang berlegar-legar dalam fikiran saya lewat masa ini. heeee *blurrrr*

KAHWIN

ahhhhhhh. aku dah besar. yeayyyyy dah besar. yeayyyy alhamdulillah ALLAH masih panjangkan umur aku. dan diharapkan dengan kurniaan DIA ni, aku makin berusaha untuk menuju ke arah 'itu'. insyaALLAH. moga diberikan kesempatan oleh DIA. moga diberi petunjuk oleh DIA. aminnnnnnn.

back to the topic. dulu this topic is rarely to mention on. sangatlah takde nak keluar dari mulut sesapa pon waktu umur aku around 10years old. heeee melampau sangat takk??? :D sekarang usia aku dah menjejak 21 tahun *june29niee* dan dalam menghampiri usia perak niee (budak-budak: usia gangsa, orangtua: usia emas) hehehe topic tuuu is the most popular one. ohhh tahukah topic tu pulak sangatlah berada di kedudukan tercorot dalam fikiran saya for this mean time?? saya tak habis belajar lagi!!!!! aisehhhh memanglah nak kawin, siapa pon nak kan. impian ke arah tuu sentiasa tersemat di kalbu. tapi apakan daya... aisehhhh.

tapi kalau difikirkan, topic nie relevant untuk diperkatakan time usia macam ni. sebab nya dah cukup besar and matured kot. dan aku?? haha tak tau lah. mak cakap muka aku sangatlah tak nampak macam orangyangdahmatang ohhh sedih :"(   aadoyaiii. perangai aku errr matanglah jugak kot. haha angkat bakul sendiriiii.

actually, bab kahwin nie bukan benda kecik. plan bertunang > marriage time > duduk sama-sama -then complete! kalaulah senang macam tuu kan. the responsibilities that come together with the marriage, yang tu yang kena pandang. yang tuu yang kena timbaltengok masa plan nak buat persiapan ke arah marriage tu sendiri.dah ready benor-benor ke belum... sebab yang tu lah yang akan lead to a harmony marriage or ...... tak sanggup nak tulisss. mintak-mintak simpang..
 nak plan tu senang, banyak je orang yang boleh sumbang buahfikiran nak buat itu ini, design macam-macam. tapi tanggungjawab as a husband and a wife tuu kena tanggung sendiri, bukan boleh share dengan bukan yang berkenaan. tuan punya badan sendiri lah kena fikirkan semua tu. dan bukan mudah jugak nak uruskan perkahwinan tuu kalau saling bertingkah kata dalam melayari bahtera  tu andai kata tak sepakat dalam banyak perkara, which due to lack of communication between the couple.

cakap pasal tanggungjawab ni, memang buat aku feel ahhhh takutt nya nak berumahtangga. *adakeinginandisitu:D*  kalau dah berkahwin ni, banyak pulak musuh-musuh kecik-besar-gemuk-kurus tuu nak mencucuk sana sini dalam usaha untuk meruntuhkan perkahwinan tuu pulak. yang ni perlukan hati dan fikiran yang berteraskan iman to face all the godaansyaitan. nak bina rumahtangga untuk menuju ke sana-akhirat yang kekal abadi, perlu sangat-sangat ada ilmu dalam hati kedua-dua pasangan. kena jugak saling mengingatkan, berbincang tegur jugak satu sama lain kan. tapi bila tengok pulak kes penceraian kat Malaysia ni, adoyaiii :'(  .kahwin tu madu, cerai tuu racunnn..  lagi kalau tengok statistic penzinaan para remaja-remaja kat luar sana, masyaALLAH lagi sangat takutt. nauzubillahminzalik

tengok kawan-kawan yang dah kahwin umur baya-baya aku, huuu adalah buat aku teruja. sebab uiii muda-muda dah bina empayar bersama. alhamdulillah, jodoh orang-orang itu sudah tertulis begitu.  cantik je diorang dengan baju kahwin tuu masa kenduri. ada yang siap pakai tiara kat atas tudung lagii tuu ~ haha lawa kot. muka pulak senyum habis ke telinga time makan beradab and time melayan tetamu tuu. alhamdulillah, rezeki di situ. ada ke orang kahwin muka masam aliaa ooiii! aisehhhh. cuma kahwin terpaksa je kot. heeee

pyarrrr, wo aaii nee, love- cinta selalu dikaitkan dengan topic ni. macam air dengan paip, macam kuali dengan senduk, macam jugak buku dengan cover. ada orang bercinta then get married, ada pulak tak tau pon pasangan dia sapa, kahwin atas pilihan orang tua, ada orang pulak kahwin sebab dah lama berduda berjanda. and ada pulak yang terpaksa! tapii banyak laa yang bercinta dulu sebelum kahwin tuu.

kepada yang bercinta di luar sana, cinta kena ada tujuan. jangan bercinta sekadar suka-suka, takut nanti membawa ke arah keburukan and the worst- penzinaan. nauzubillah. hati muda, darah muda selalu berkobar-kobar, tambah-tambah pulak yang bergelar setahun jagung remaja. takut tergadai body, diri sendiri menangis tak henti-henti. orang kata, kalau sudah terngadah, menyesal itu tiada guna lagi.
kena kuatkan benteng iman dalam diri dengan ilmu secukupnya, jaga perilaku, pilih kawan yang baik dan sayangi ibu-bapa, and the most important, taat perintah DIA, jauhi larangan DIA. insyaALLAH dipelihara. moga kita termasuk golongan ituu. amin.. 




insyaALLAH, kalau sampai jodoh,
 kad kahwin wangi semerbak haruman mawar berduri
 akan sampai di peti surat rumah-rumah anda 
:D 

No comments: