notacinta ALLAH

akan AKU palingkan dari tanda-tanda (kekuasaanKU) orang-orang yang menyombong di atas muka bumi tanpa alasan yang benar. Kalaupun mereka melihat tanda-tanda(kekuasaanKU), mereka tetap tidak akan beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat kepada jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tetap (tidak) menempuhnya. Yang demikian adalah kerana mereka mendustai ayat-ayat Kami dan mereka selalu lengah terhadapnya

( 9: 146)

Thursday, May 17

contengansejarah

okay. assalammualaikum.
err tak tau laa nak letak tajuk apa. aku ni memang helpless laa kalau bab bab nak fikir tajuk ni. hailoh.

emm 2 days lepas habis baca contengan jalanan- HLOVATE. *seriously sangat love all her novel* alhamdulillah banyak yang dapat dikutip-ambik pengajaran dari situ. even tak-tau definition sebenarnya apa. tapi boleh laa kut sikit sikit ambik iktibar. buat aku fikir. buat aku tersentap. buat aku tak buang masa yang memang kekadang terbazir macam tu je.

sebenarnya, susah sebenarnya. okay, ayat pon dah terbelit sama. hailoh. kalau nak katakan the very right thing-actually terlalu banyak lagi jalan yang menuntut aku kembali pada mencari fitrah dalam diri. and rasa hard tu selalu je singgah mai ketuk hati. rasa jemu tu lagi laa. berlumba-lumba. haishh. setan banyak ni. tapi tak boleh lah sebab tu kan, kita lost control dengan apa yang kita dah usaha sedikit sebanyak ni kan. tak mau lah sebab rasa-rasa tu, putus asa and me, dengan officially nyaa let the old feeling coming back. menusuk and control hati.. tak mau. tak mau. so, nak tak nak kena jugak paksa relakan hati mencari erti hidup tu. dalam definition DIA. bukan kita-manusia yang cetek fikiran dan ilmu.

bak kata Bapak Tono dalam novel tu kan. lebih kurang laaa,

erti hidup yang beda. erti hidup tu ada dimana-mana sahaja. dan pada alam lah semuanya sudah digambarkanNYA. cuma pada kita sahaja yang nak melihat dengan mata atau hati. bertebaranlah di muka bumi DIA mencari erti hidup.

to me laa kan, between VERSUS and CONTENGAN JALANAN, penulis dia sama. lebih kurang jugak contents dia in that novel.

cuma......

in C.J, lebih menusuk hati. sentap. MasyaALLAH kalau nak dikira dari mula, dah besar panjang pon dua hero dalam tu, siap jauh lagi dari ISLAM.  tapi atas kuasa ALLAH, diorang boleh berubah.

ALLAH kata kun fayakun, so jadi lah something tu. subhanallah. Allah maha Kuasa.

setengah orang dia punya cara lain, setengah lagi mungkin lain. tai bagi aku, reading memnag membantu. membantu aku mencari erti hidup yang lama dah dicari. insyaALLAH. mintak nya ALLAH permudahkan jalan.

one ayat dari al- quran, yang sangat beautiful yang Hlovate qoute masuk in  that novel. yang buat aku termenung lama....

"Then after your hearts were hardened and become as stones or even worse in hardness. And indeed there are stones out of which rivers gush forth, and indeed, there are of them ( stones ) which split assunder so that water flows from them, and indeed, there are of them (stones) which fall down for fear of ALLAH. and ALLAH is not unaware of what you do.

al-Baqarah,  2: 74




No comments: