notacinta ALLAH

akan AKU palingkan dari tanda-tanda (kekuasaanKU) orang-orang yang menyombong di atas muka bumi tanpa alasan yang benar. Kalaupun mereka melihat tanda-tanda(kekuasaanKU), mereka tetap tidak akan beriman kepadanya. Dan jika mereka melihat kepada jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tetap (tidak) menempuhnya. Yang demikian adalah kerana mereka mendustai ayat-ayat Kami dan mereka selalu lengah terhadapnya

( 9: 146)

Monday, May 28

kemaafan

to say the word 'sorry', that will be very easy. but, the intention when we are saying the word to others... yang itu yang perlu di ambil kira. ditimbang tambah, tolak hitung. what is the real intention on saying the word-sorry? we should ask ourself, dalam-dalam and fikir betul-betul apa jawapan yang mengetuk hati. some people will say that they sincerely shouted the word. some says whether being sincere or not, that is not important. biar sampai messages, fair enough.

aku rasa the meaning of the word- SORRY sangat lah mudah. kita mengaku salah atas salah yang kita lakukan kat orang lain dan mintak dia maafkan salah kita. that will define the word sorry, for me. others may have their own opinion kan.

tapi, niat yang datang bersama kemaafan itu yang menentukan segalanya. kalau kita say sorry, dengan tak ikhlasnya, maybe orang yang menerima kata maaf tu pon rasa macam.

"eh, dia ni mintak maaf pon macam nak tak nak je, entah ikhlas ke tak, baik tak payah mintak macam ni."

mungkin ini akan menyinggah di fikiran sang penerima maaf.who knows..

and tipu lah kalau kata kita tak pernah berada in this situation, sama ada kita ni si peminta maaf or si penerima maaf. and and aku admit it, perasaan itu pernah singgah dalam dua-dua situation.

actually, maaf ni adalah dendam yang paling indah. biasa kan dengar qoute ni dari mana-mana. bila kita maafkan orang, hati kita rasa senang, damai. bila hati senang, fikiran pon tenang. :)
Dr. Fadzillah Kamsah dalam satu program motivasi dia berkata, bila kita tak ada sifat merendah diri dalam diri, berdendam, hati jadi busuk, keras. rezeki tak masuk. muka jadi keruh, kelam. and banyak lagi simbolik perubahan pada diri. so, buat apa nak berdendam, menyombong untuk meminta maaf? bila kita berdendam, apa pon tak dapat. hati puas seronok sat jaaa, lepas tu merana diri. ALLAH pon maha luas sifat Pengampun, sedangkan kita, hamba yang hina ni.. nak berlagak sonbong atas muka bumi milik DIA. masyaALLAH... Allah tak suka orang riak sombong... malah, ada dijanjikan dalam al-quran, neraka tempatnya. jangan bila sudah kain kafan membaluti tubuh, masa tu baru nak menyesal dengan perangai dalam diri kita. nauzubillah...

maaf ni, sebolehnya ringankan mulut untuk menyebut, tak kira pada siapa pun. ni pon satu sikap yang baik. Nabi pon suka. siapa kita untuk tak memaafkan orang lain? siapa kita? mana hak kita? sedangkan dosa kita yang bertimbun-timbun pon DIA ampunkan kalau kita mohon pada Dia. masyaALLAH. 


nak update diri untuk jadi seorang pemaaf dan mudah untuk memafkan orang lain, kena mohon banyak2 pada ALLAH. kata Dr. Fadzillah Kamsah lagi mintak lah lepas solat fardhu 5 kali sehari tu. mintak ALLAH jadikan kita seorang pemaaf dan mintak supaya terbuka hati orang lain untuk memaafkan kita. insyaALLAH, lama-lama kita akan dapat hasil yang positif. insyaALLAH.

orang yang rajin solat, solat sunat, datang majlis ilmu, rajin baca quran... smua tu insyaALLAH ALLAH beri hidayah. hidayah pelu dicari dan bukan macam tunggu bulan jatuh ke riba. and aku pon baru tau jugak, kalau kita dengar or tengok ceramah apa-apa pon, tu dikira datang ke majlis berilmu. hah! dapat pahala. tengok lah betapa ALLAH pemurahnya pada hamba DIA.

 last but not least, di kesempatan ni, mohon maaf andai tersilap bicara or terkasar bahasa pada sesiapa pun. secara sedar atau tidak.
and saya pon insyaALLAH dengan ikhlas, memaafkan sesiapa yang pernah menyakitkan hati saya.. insyaALLAH moga dipermudah oleh DIA.   


oh, sahabat! saya masih tak mampu untuk menulis full in english! aiyakkk
*kepadasesiapayangberkaitan=)*


jom, sama-sama amalkan doa Nabi Sulaiman a.s - 27:19 . insyaALLAH




3 comments:

myzara said...

post note tu utk siapa ya? :)

Bie Cimbelang :) said...

Memang susah untuk jadi pemaaf.. :/ *experience

Harus cuba lagi!

aliazulkifli said...

miza, err public. yg kat bawah tu, ada comment kecil kan, huwaaaa qis encouraged me tulis blog full in english. tp saya tak mampu. T__T

bie, emm insyaALLAH harus sama2 usaha ke arah tu :)